Tu rozlicz PIT https://www.pitax.pl/rozlicz/urzad-gminy-gronowo-elblaskie/
Logo: Urząd Gminy Gronowo
Logo: UE Logo: Gmina Partnerska Uplengen, Niemcy

Kalendarz wydarzeń



Pozostałe aktualności

Informacja o przebiegu konsultacji dotyczących projektu uchwały

Ćwiczenia wojskowe

AKTUALNE OFERTY

"Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego” edycja 2026.

Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Gronowie Elbląskim uprzejmie informuje, że rozpoczął się nabór wniosków w ramach programu resortowego Ministra Rodziny i Polityki Społecznej
 
"Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością dla Jednostek Samorządu Terytorialnego” edycja 2026.
 
Głównym celem Programu jest wprowadzenie usług asystencji osobistej jako formy ogólnodostępnego wsparcia w wykonywaniu codziennych czynności oraz funkcjonowaniu w życiu społecznym. Usługi asystenckie mogą uzupełniać usługi opiekuńcze, nie mogą ich jednak zastępować.
Usługi asystencji osobistej polegają na wspieraniu przez asystenta osoby z niepełnosprawnością  w różnych sferach życia, w tym:
1) wsparcia uczestnika w czynnościach samoobsługowych, w tym utrzymaniu higieny osobistej;
2) wsparcia uczestnika w prowadzeniu gospodarstwa domowego i wypełnianiu ról w rodzinie;
3) wsparcia uczestnika w przemieszczaniu się poza miejscem zamieszkania;
4) wsparcia uczestnika w podejmowaniu aktywności życiowej i komunikowaniu się  z otoczeniem.
 
Uczestnikami Programu mogą zostać:
1) dzieci od ukończenia 2. roku życia do ukończenia 16. roku życia posiadające orzeczenie o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami w pkt 7 i 8 w orzeczeniu  o niepełnosprawności - konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji oraz
2) osobom z niepełnosprawnościami posiadającym orzeczenie:
a) o znacznym stopniu niepełnosprawności albo
b) o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności, albo
c) traktowane na równi z orzeczeniami wymienionymi w lit. a i b, zgodnie z art. 5  i art. 62 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 913).
 
Wymagane dokumenty:
Usługi asystencji osobistej przyznawane są na podstawie uzupełnionej i podpisanej „Karty zgłoszenia do Programu „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością”- edycja 2026 (Załącznik nr 7 do Programu) oraz Karty zakresu czynności w ramach usług asystencji osobistej do Programu „Asystent Osobisty Osoby z Niepełnosprawnością”- edycja 2026 (Załącznik nr 8 do Programu). Do Kart tych należy dołączyć: kserokopię orzeczenia o niepełnosprawności, kserokopie dokumentów potwierdzających uzyskane kwalifikacje i doświadczenie kandydata na asystenta lub  oświadczenie uczestnika lub jego opiekuna prawnego o przygotowaniu kandydata do świadczenia usług asystencji (zgodnie z cz. IV ust. 4 Programu) oraz oświadczenie o tym, że kandydat na asystenta jest osobą niebędącą członkiem rodziny uczestnika, opiekunem prawnym uczestnika lub osobą faktycznie zamieszkującą razem z uczestnikiem.
 
Natomiast w przypadku gdy usługi asystencji osobistej mają być świadczone na rzecz małoletnich, w odniesieniu do osoby, która ma świadczyć usługi asystencji osobistej, muszą zostać spełnione warunki określone w art. 21 ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich (Dz. U. 2024 poz. 1802 z późn. zm.), a także wymagana jest pisemna akceptacja osoby asystenta ze strony rodzica lub opiekuna prawnego małoletniego.
 
Asystent:
Usługi asystencji osobistej mogą świadczyć osoby niebędące członkami rodziny uczestnika, opiekunami prawnymi uczestnika lub osobami faktycznie zamieszkującymi razem z uczestnikiem.
 
Mogą one zostać wskazane przez uczestnika lub jego opiekuna prawnego w Karcie zgłoszenia do Programu lub kandydat na opiekuna musi posiadać:
1) dokument potwierdzający uzyskanie kwalifikacji w następujących zawodach i specjalnościach: asystent osoby niepełnosprawnej, opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, pedagog, psycholog, terapeuta zajęciowy, pielęgniarka, siostra PCK, fizjoterapeuta lub, za zgodą realizatora Programu,  w innych zawodach i specjalnościach o charakterze medycznym lub opiekuńczym lub
2) co najmniej 6-miesięczne, udokumentowane doświadczenie w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami, np. doświadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom  z niepełnosprawnościami w formie wolontariatu. Posiadanie doświadczenia może zostać udokumentowane pisemnym oświadczeniem podmiotu, który zlecał udzielanie bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami. Podmiotem tym może być również osoba fizyczna (a więc nie tylko osoba prawna, czy jednostka organizacyjna nie posiadająca osobowości prawnej), która zleciła udzielenie bezpośredniej pomocy osobie z niepełnosprawnością. Ocena posiadania przez osobę doświadczenia w udzielaniu bezpośredniej pomocy osobom z niepełnosprawnościami należy do realizatora Programu.
 
Asystent realizuje usługi wyłącznie na rzecz osoby z niepełnosprawnością, na podstawie jej decyzji lub decyzji opiekuna prawnego, a nie dla osób trzecich, w tym członków rodziny osoby                z niepełnosprawnością.
 
W godzinach realizacji usług asystencji osobistej nie mogą być świadczone usługi opiekuńcze lub specjalistyczne usługi opiekuńcze, o których mowa w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1283 z późn. zm.), inne usługi finansowane w ramach Funduszu albo finansowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych lub usługi obejmujące analogiczne wsparcie, o którym mowa w cz. IV ust. 22 Programu, finansowane ze środków publicznych.
 
Limit godzin usług asystencji osobistej finansowanych ze środków Funduszu przypadających na jedną osobę z niepełnosprawnością w danym roku kalendarzowym zależny jest od poziomu wsparcia jakiego wymaga osoba z niepełnosprawnością wynikającego z posiadanego aktualnego orzeczenia o stopniu niepełnosprawności i zgodnie z cz. IV ust. 21 Programu wynosi nie więcej niż 840, 720, 480 lub 360 godzin rocznie.
 
Program będzie realizowany od dnia 1 stycznia 2026 r. do dnia 31 grudnia 2026 r.
 
Za realizację usługi asystencji osobistej uczestnik nie ponosi odpłatności.
 
Wypełnione Karty zgłoszenia do Programu „Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością”- edycja 2026 wraz z kompletem wymaganych, wyżej wymienionych dokumentów można składać w Gminnym Ośrodku Pomocy Społecznej w Gronowie Elbląskim pok. nr 1 lub 2 do dnia 5 września 2025 r.
 
Link do Programu:
https://niepelnosprawni.gov.pl/program-fs/nabor-wnioskow-w-ramach-resortowego-programu-ministra-rodziny-pracy-i-polityki-spolecznej-asystent-osobisty-osoby-z-niepelnosprawnoscia-dla-jednostek-samorzadu-terytorialnego/
 
Wymagane załączniki:
 
UWAGA!
Jednocześnie informujemy, że wyrażona przez Państwa chęć udziału w Programie Asystent osobisty osoby z niepełnosprawnością” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026, nie jest równoznaczna z zakwalifikowaniem do uczestnictwa w Programie.

W przypadku otrzymania środków finansowych na realizację Programu, Gmina Gronowo Elbląskie przyzna usługi asystencji osobistej na podstawie złożonych kart zgłoszenia do Programu AOON oraz na podstawie dokonanej oceny indywidualnej sytuacji osoby z niepełnosprawnością.
Ocena indywidualnej sytuacji uczestnika dotyczy:
1. potrzeb osoby z niepełnosprawnością wymagającej wsparcia asystenta; 
2. poziomu samodzielności osoby z niepełnosprawnością; 
3. możliwości uzyskania pomocy od innych osób (pierwszeństwo zgodnie z Programem mają osoby mieszkające samotnie).

Na tej podstawie oraz w oparciu o warunki określone w Programie, wyłonimy osoby najbardziej potrzebujące tego typu wsparcia.
 
 

OSP Jegłownik zyska nowy sprzęt niezbędny do usuwania skutków wiatrołomów!

Ochotnicza Straż Pożarna w Jegłowniku została jednym z laureatów 7. edycji programu dobrosąsiedzkiego „Wzmocnij Swoje Otoczenie”. Dzięki przyznanemu przez Polskie Sieci Elektroenergetyczne S.A. grantowi w kwocie 16 719.00 jednostka wzbogaci swoje wyposażenie o pilarkę akumulatorową, drabinę teleskopową, podkrzesywarkę, bezdotykowy detektor napięcia/prądu przemiennego, akumulatorowy system oświetleniowy oraz bosak dielektryczny które będą wykorzystywane w akcjach ratowniczych.
Zakupiony sprzęt znacząco zwiększy skuteczność działań służb ratowniczych, poprawiając efektywność i bezpieczeństwo działań strażaków w trakcie usuwania skutków wiatrołomów.
„Wzmocnij Swoje Otoczenie” to program grantowy skierowany do mieszkańców terenów, na których Polskie Sieci Elektroenergetyczne (PSE) prowadzą inwestycje infrastrukturalne lub modernizują istniejącą sieć. Celem programu jest wsparcie projektów z zakresu rozwoju lokalnej infrastruktury społecznej, poprawy bezpieczeństwa, aktywizacji społecznej, ochrony środowiska oraz zwiększania efektywności energetycznej.
W siedmiu edycjach programu PSE przyznały już prawie 1300 grantów o łącznej wartości 27,7 milionów złotych.
 
 
 
 
 
Więcej o programie i jego organizatorze znajdziecie na:
 

Zamknięty przejazd kolejowo – drogowy w Mojkowie

Czyste Powietrze - komunikat

Czasowe zawieszenie wybranych kotłów na pellet na Liście ZUM 
Ministerstwo Klimatu i Środowiska informuje, że w związku z podejrzeniami naruszeń, dotyczącymi braku zgodności z wymogami regulaminu programu Czyste Powietrze, czasowo zawieszono wybrane kotły na pellet znajdujące się na Liście Zielonych Urządzeń i Materiałów (lista ZUM).  
Decyzja o czasowym zawieszeniu została podjęta przez Instytut Ochrony Środowiska – Państwowy Instytut Badawczy (IOŚ-PIB) we współpracy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, na podstawie publicznie zgłaszanych podejrzeń, że wybrane kotły na pellet mogą umożliwiać instalację niedozwolonego elementu jakim jest ruszt awaryjny. Stanowi to naruszenie zasad programu Czyste Powietrze oraz regulaminu listy ZUM. Zawieszenie dotyczy 31 pozycji na liście ZUM na 2561 kotłów, na których możliwe jest otrzymanie dofinansowania z NFOŚiGW. 
Producenci mają możliwość złożenia uzupełnionej dokumentacji oraz przedstawienia dodatkowych wyjaśnień w celu przywrócenia urządzeń na listę. Proces ten odbywa się zgodnie z zasadami transparentności i równego traktowania wszystkich podmiotów.  
Lista ZUM jest kluczowym narzędziem wspierającym realizację programu Czyste Powietrze i będzie na bieżąco aktualizowana w oparciu o wyniki weryfikacji technicznej i środowiskowej. 
Zmiany regulaminu listy ZUM wprowadzone od 29 kwietnia 2025 r. wprowadziły obowiązek pisemnego oświadczenia producenta, że kocioł nie ma możliwości montażu rusztu awaryjnego. 
Spalanie nieprzeznaczonych paliw w kotle na pellet przy użyciu rusztu awaryjnego, zmienia parametry procesu, powodując wysokie emisje pyłów i zanieczyszczeń, co niweczy cele ekologiczne programu. Dodatkowo takie rozwiązanie wprowadza konsumentów w błąd, gdyż kotły sprzedawane jako ekologiczne mogą w rzeczywistości działać jak tradycyjne „kopciuchy”, co jest niezgodne z ideą transformacji energetycznej. 
W ramach najbliższej aktualizacji regulaminu listy ZUM wprowadzone zostaną również dodatkowe mechanizmy zabezpieczające przed wpisywaniem urządzeń, które nie spełniają wymogów programu Czyste Powietrze. Brak możliwości instalacji rusztu awaryjnego będzie musiał być potwierdzony przez niezależne laboratorium akredytowane do badań kotłów. Natomiast w przypadku poświadczenia nieprawdziwych informacji przez producenta urządzenia wpisywanego na listę ZUM, wszystkie urządzenia tego producenta będą podlegały wykluczeniu z listy na okres co najmniej 2 lat. 

Sesja Rady Gminy - ogłoszenie

Informacja o ofertach pracy i naborach 21.08.2025r.

Kopanka Druga - utrudnienia w przejeździe!